Peru: Pleurisuitbraak

17 maart 2020 - Lima, Peru

Tja, het ene moment ben je je blog aan het updaten met een leuk verhaal en mooie foto’s en dan plotseling breekt de pleuris uit.

Op zondagmiddag hebben we onze laatste post gedaan. Daarna zijn we een hapje gaan eten en teruggekomen in het hostel lekker een boulder wedstrijd liggen kijken. De volgende dag zouden we met de bus richting Lima gaan, vertrek om 10:00 uur. Eens even vragen hoe laat we morgen ontbijt kunnen krijgen. We krijgen het meest vreemde antwoord: je kunt morgen niet weg…..

Nieuwsberichten geven aan dat er vanaf 00.00 uur een algeheel straatverbod zal zijn voor 15 dagen, dit betekent geen openbaar vervoer en dus ook geen busrit naar Lima. Het is nog relatief vroeg op de avond dus we besluiten naar de busmaatschappij te lopen om navraag te doen. We hebben namelijk helemaal geen zin om vast te komen zitten in Nazca en al helemaal niet op de donkere kamer die we er hebben. Voor 1 nachtje prima, maar niet voor 15 dagen.

De maatschappij geeft aan dat de bussen morgen normaal rijden en dat het straatverbod de volgende nacht ingaat. Misschien kunnen we ervoor zorgen dat we voor die tijd het land uit zijn. Snel terug en via internet nog wat proberen te regelen.

Met behulp van familie die we ’s nachts wakker hebben gebeld, lukt het om een ticket naar Rio te boeken, de vlucht vertrekt om 21:30 uur. De bus zou aan moeten komen om 17.00 uur, dus dat moet lukken.

Ondanks alle stress en het geregel vallen we toch in slaap en de volgende dag voelen we ons verbazingwekkend rustig. Op het busstation ontstaat er toch weer wat onrust, halen we het allemaal wel op tijd? Ervaring leert dat de bussen zelden op tijd zijn. En hoe komen we dan van het busstation naar het vliegveld?

Roel besluit na te gaan hoe het zit met taxi’s naar Lima. 1000 PEN, ongeveer € 250,- voor een rit van 6 uur. Voor Nederlandse begrippen niet duur, maar het is toch best wel veel geld. Dan toch maar niet.

Op het moment dat we onze bagage in willen checken komt er een andere Peruaan naar ons toe lopen en geeft een betere prijs af. Hij laat ons zien dat hij normaal gesproken een tourguide is. Hij gaat familie ophalen in Lima en kan ons wel meenemen. Het gevoel is goed, maar aangezien je zo af en toe van die rare verhalen hoort en leest, sturen we een aantal foto’s (kentekenplaat, de man zelf en zijn tourguide pasje) door naar iemand in Nederland, zodat er iemand is die weet wat we aan het doen zijn. Ook sturen we hem tijdens de rit locatiegegevens toe via whatsapp. Techniek is toch wel iets moois. Allemaal voor de veiligheid, want dit is toch wel het meest bizarre dat we ooit gedaan hebben.

De rit verloopt uitstekend, hij is een keurige chauffeur en hij heeft af en toe ook nog iets interessants te vertellen. Dan komt het slechte nieuws: de vlucht is gecanceld. En nu? Na lang wikken en wegen besluiten we te vragen of hij ons bij ons hotel in Lima af kan zetten en nemen we het zoals het is, 2 weken in een hotelkamer in Lima en misschien nog iets langer. Zelf koken gaat hier niet, maar gelukkig hebben ze een uitstekend en zeer uitgebreid ontbijt waarvan ook een deel warm is (gebakken aardappeltjes, uien en paprika en worstjes). Ook is er genoeg fruit. Lekker!

Misschien kunnen we de tijd verdrijven met buikspieroefeningen en opdrukken. Doen we tenminste nog iets aan beweging 😉.

Om iedereen gerust te stellen: de supermarkten blijven open en je mag op en neer naar de supermarkt lopen in je eentje, het hotel is schoon en we voelen ons hier redelijk op ons gemak.

Wij wensen iedereen heel veel sterkte in deze pittige tijden en we hopen jullie allemaal snel weer te zien, we missen jullie, dikke knuffels.

20200316_16223520200317_10480020200317_104832

1. Corrie Vissers:
    17 maart 2020
    Pak van ons hart dat jullie Lima hebben kunnen bereiken. Er gaan in Nederland stemmen op om gestrande reizigers terug te halen. Mogelijk in Europees verband. Het is nu inderdaad even afwachten. Gelukkig hebben jullie een dak boven het hoofd en te eten. 🥰 Komt goed allemaal.
  2. Roel en Miranda:
    17 maart 2020
    Ik hoop dat ze snel een oplossing vinden om iedereen die terug wil, terug te halen. Het is niet echt prettig om niet bij familie en vrienden te kunnen zijn om samen deze moeilijke tijden door te komen.
  3. Annet:
    17 maart 2020
    Misschien verstandig je aan te melden bij de Nederlandse ambassade.Die kunnen jullie dan op de hoogte houden.Hopen jullie snel weer thuis te hebben.😘
  4. Roel en Miranda:
    17 maart 2020
    Dat was het zo'n beetje het eerste dat we gedaan hadden :)
  5. Roel:
    17 maart 2020
    Jeetje wat een verhaal! Veel succes en hopelijk tot snel.
  6. Roel en Miranda:
    17 maart 2020
    We hebben begrepen dat we nog 3 weken hebben, voordat de klimhal weer opengaat :).
    Maar serieus, het behoorlijk saai en ook wel spannend. Het is allemaal zo onzeker.
  7. Rob:
    17 maart 2020
    En wij in Nederland maar denken dat het hier een gekkenhuis is. Wat jullie beschrijven hoort in een spannende actie film. Niet een paar klimvrienden aan de andere kant van de aardkloot.
    Wel slim gehandeld. En goed dat je in de grote stad zit. Nu de laatste hobbel om over het water te komen. Het is vooral niet lekker thuis komen zo.
    Ondanks alles hou de kopjes helder en probeer toch zoveel mogelijk de vakantie gedachten te houden.

In spanning wachten wij af op jullie laatste stapjes.

Hopelijk kan de ambassade nog iets bijdragen aan een snelle terug komst
  8. Roel en Miranda:
    17 maart 2020
    Dat hopen wij ook. Hoe sneller, hoe beter!
  9. Carolien:
    17 maart 2020
    Wat een avontuur. Wel fijn dat jullie Lima nog hebben kunnen bereiken en daar een net hotel hebben.
    Het is een vreemde wereld op het moment.
    Hoop dat jullie binnen afzienbare tijd naar huis kunnen.
  10. Roel en Miranda:
    18 maart 2020
    Als ik alle berichten bij elkaar optel geloof ik niet dat we binnen 3 weken thuis zijn :(
  11. Frank en Margot:
    18 maart 2020
    Hey Roel en Miranda, wat een opluchting dat jullie de grote stad bereikt hebben. Vond het heerlijk om jullie verhalen te lezen en hoop dat jullie snel weer veilig thuis zijn. Wilfried weet ook nog niet wanneer hij terug zal komen. Het zijn spannende en rare tijden voor iedereen. Hou jullie taai en ga inderdaad maar buikspieroefeningen doen 😅. Tot snel! 😘
  12. Roel en Miranda:
    18 maart 2020
    Ik had Wilfried al geadviseerd dat als hij rond 1 april thuis wou zijn, dan nu alvast dingen te gaan regelen, anders kan het wel eens langer gaan duren.
    Wij zitten hier gelukkig veilig. Ik heb al van andere plekken in Peru gehoord dat de politie hostels binnenvalt en mensen arresteert vanwege alcohol. Dat is wel het laatste wat je hier in Peru wilt meemaken.
  13. Hanneke:
    19 maart 2020
    Jeetje, jullie dus ook al. Dit verwacht je niet na zo'n fantastische tijd. Gelukkig hebben we tegenwoordig de technieken en mogelijkheden om e.e.a. te regelen Blijf vooral veilig en gezond. En we hopen van harte dat er iets geregeld kan worden. Voor nu dus een veilig en gezond verblijf en probeer er nog wat van te maken in deze zware tijden. Kus Hanneke
  14. Roel en Miranda:
    19 maart 2020
    Gelukkig staat er bij jullie al een terugvlucht gepland. Maar we houden moed. Het komt vast goed!