Peru: laatste loodjes

29 maart 2020 - Lima, Peru

Gek genoeg zijn de dagen voorbij gevlogen. Twee van de drie fotoboeken zijn af en ik heb heerlijk zitten werken. Het idee dat we een rechtstreekse terugvlucht hadden staan voor 18 april gaf wat rust.

Het vermoeden dat de lockdown verlengd zou worden bleek juist. Vanaf 12 april zal de verlenging eindigen.

Op 23 maart, de dag van ons oorspronkelijke vertrekt, bereikt ons van alle kanten het nieuws dat er een organisatie opgezet is: bijzondere bijstand buitenland. We melden ons meteen aan. En warempel, de volgende dag worden we gebeld. In eerste instantie om de ingevulde gegevens te controleren op juistheid. Ze gaan aan de slag om quarantaine vluchten te regelen voor Peru. Dat is goed nieuws, dan zijn we in ieder geval niet meer afhankelijk van commerciële vluchten die geen landingsrechten krijgen zo lang er een lockdown is.

Groot voordeel is dat er eindelijk communicatie is. 26 maart ontvangen we het uitstekende nieuws dat Nederland vergunningen heeft gekregen voor 2 vluchten. Naar alle waarschijnlijkheid zal de eerste in het begin van de daarop volgende week gepland worden.

Dat worden dus slapeloze nachten. Ze kunnen ook ’s nachts bellen en we willen niet het risico lopen het telefoontje te missen. Vrijdagochtend komt het verlossende telefoontje. We mogen mee met de 1e vlucht die gepland staat voor zondag met een vertrektijd van 8.30 uur. Roel noteert alles, want ik ben te emotioneel om het verhaal goed te kunnen volgen.

Blij als we zijn, laten we iedereen weten dat we naar huis kunnen.

Vier uur later worden we weer gebeld: ‘excuses, de genoemde datum was niet juist, het moet maandag zijn’. Geen probleem, die ene dag kan er ook nog wel bij.

De stress is nog niet voorbij: op zaterdag krijgen we de tickets per e-mail binnen. Vertrekdatum zondag 29 maart. Huh, het was toch verzet naar de 30ste?????? Aangezien we in een enorme app groep zitten met allemaal gestrande Nederlanders, komt de stroom appjes weer tot leven. Iedereen vraagt zich af of de vlucht misschien toch op zondag gaat. En die wil je natuurlijk niet missen. Om de verwarring compleet te maken verschijnt er op de facebook pagina van de Nederlandse ambassade in Peru het bericht dat het KLM vliegtuig geland is in Lima. Het leek ons dat ze zouden landen om de volgende dag direct terug te vliegen en dat komt dan weer overeen met een vertrek op zondag.

In de app groep zitten ook mensen die direct contact hebben met de ambassade. Zij hebben de afgelopen 2 weken alle vragen verzameld en doorgespeeld aan de ambassade. Ook hebben zij er voor gezorgd dat we op de hoogte  werden gesteld van de ontwikkelingen. De vraag wanneer de vlucht vertrekt geven ze door.

’s Avonds om 19.00 uur wordt het allemaal duidelijk: maandagochtend om 9.30 uur vertrekt onze vlucht van Lima naar Amsterdam. We gaan echt naar huis en daar wacht ons een andere vreemde situatie, met andere regels. Maar we zijn dan wel thuis, dichter bij familie en vrienden.

IMG_20200317_165905IMG_20200322_092651IMG_20200328_134634IMG_20200329_111305

1. Ton:
    29 maart 2020
    Jullie vlucht KL 744 Lima -Amsterdam staat al op http://www.schiphol.nl Aankomst 31 maart 04:47 uur.
  2. Tom en Berdi:
    29 maart 2020
    Hoop dat jullie ondanks deze enerverende dagen een hele fijne vakantie hebben gehad in zuid Amerika ! Voor dinsdag, welkom terug !
  3. Roel en Miranda:
    30 maart 2020
    Zeker, het was een fantastische reis. Deze laatste 2 weken kunnen dat absoluut niet verpesten.
  4. Nancy:
    Mooi nieuws! Goede reis terug! 🍀
  5. Roel en Miranda:
    30 maart 2020
    Dank je, dat gaat vast lukken.
  6. Hanneke:
    29 maart 2020
    Geweldig nieuws. Eindelijk weer thuis, beter ook in deze situatie. Een veilige terugvlucht en ik hoor, hoop ik, nog wel hoe het verder is verlopen. Succes en een dikke knuf. Ben erg blij voor jullie. ♡♡♡
  7. Roel en Miranda:
    30 maart 2020
    Ik houd je op de hoogte. Liefs
  8. Rob:
    30 maart 2020
    fantastisch nieuws, kom maar snel naar Nederland zodat wij alle verhalen en foto live kunnen zien ;-)

veilige terug reis
  9. Roel en Miranda:
    1 april 2020
    Ondertussen dus veilig weer thuis. En heerlijk geslapen afgelopen nacht!
  10. Ad:
    30 maart 2020
    We wensen jullie goede reis naar huis, gelukkig hebben jullie je niet verveeld, lieve groetjes, Ad en Maria
  11. Roel en Miranda:
    1 april 2020
    De goede reis is gelukt, we zijn weer veilig thuis.