Argentinië: Noord Patagonië

5 december 2019 - Puerto Madryn, Argentinië

We hebben een redelijk bewuste keus gemaakt om zo min mogelijk te vliegen, om twee redenen: ten eerste voelt een vliegtuig als een soort reset: je mist volledig het verband tussen vertrekpunt en bestemming. Niet echt de ideale manier om een werelddeel te verkennen. Ten tweede is met de bus reizen hier gewoon erg aangenaam: goedkoop (zeker nachtbussen, omdat je dan een overnachting en maaltijd bespaart), makkelijk te regelen, busstations zijn meestal midden in de stad, ruime stoelen die praktisch helemaal plat kunnen, altijd wel mensen waar je met handen en voeten een praatje mee kunt maken. Het enige nadeel is dat het langer duurt, maar tijd hebben we genoeg.

Het resultaat is dat we aan den lijve kunnen ondervinden dat Argentinië leeg is. Erg leeg. Waar tussen Buenos Aires en Córdoba om de 20km nog wel een dorpje ligt, wordt dat na Río Cuarto, richting Neuquén (uitspraak neokén, voor wie het zich afvraagt), om de 50km. Daarna, om de 100km. Van Puerto Madryn naar Comodoro Rivadavia is het alsof de schepper er gewoon geen zin meer in had. 400 km vlak, lage struikjes, miezerregen uit een egaal grijze lucht. Verder. Helemaal. Niets. Hierna moeten we nog 800km naar Río Gallegos, en dan nog 600km over Vuurland (waarschijnlijk iets afwisselender) naar Ushuaia. Of we dan nog zin hebben om met de bus weer helemaal naar het noorden te gaan moeten we nog maar zien (hoewel de Andes en de westkust waarschijnlijk wel mooier zijn).

De steden hier zijn, op Puerto Madryn na, niet op toerisme ingericht. Neuquén was wel aardig (erg mooi rivierstrand, leuke tentjes in het centrum, ok museum), maar over Comodoro Rivadavia is het enige positieve dat we kunnen bedenken dat het tegen een soort heuvel aan zee geplakt is, waardoor het de monotonie van de rest van het gebied doorbreekt. We hebben ergens gelezen dat er een strijd is tussen Neuquén en Comodoro Rivadavia over welke stad de culturele hoofdstad van Patagonië is, maar wat ons betreft wint Neuquén omdat Comodoro niet is op komen dagen voor de wedstrijd.

Puerto Madryn, als meest toeristische stadje, gaf aanleiding toch maar eens mee te doen aan excursies: bezichtiging van het Valdez schiereiland met de bus (je ontkomt er gewoon niet aan), walvis spotten en snorkelen met zeeleeuwen. Je moet toch iets, en ook al zijn we geen watermensen, het was prachtig!

IMG_20191126_154243IMG_20191128_141515IMG_20191128_144105-PANOIMG_20191130_165430DSC01078 (2)DSC01085 (2)

DSC01091 (2)

IMG_20191201_094006DSC01057DSC01061DSC01051 (2)DSC01066 (2)DSC01101DSC01106 (2)DSC01117 (2)DSC01120DSC01128DSC01152DSC01155

IMG_5060

IMG_5067IMG_5134IMG_5133IMG_5166IMG_5113IMG_5169WhatsApp Image 2019-12-05 at 15.42.37

1. Ad:
    6 december 2019
    Mn.de walvis staat op mijn bucketl.
  2. Roel en Miranda:
    7 december 2019
    Heb je die niet gezien in Zuid Afrika?
  3. Jolanda Vd Meijden:
    6 december 2019
    In 1 woord GEWELDiG!!!!❤️❤️
  4. Annemarie:
    7 december 2019
    Ziet er weer heel goed uit, leuke foto's. En meer walvis dan destijds in Zuid-Afrika. Melanie en Niels zitten nu in het vliegtuig. Zijn net vertrokken vanuit Heathrow. Kunnen jullie over de oceanen heen naar elkaar zwaaien! Liefs
  5. Roel en Miranda:
    7 december 2019
    Fijn dat ze dit keer samen gaan. Heb nog even een berichtje gestuurd. Daar alles goed?
  6. Annemarie:
    7 december 2019
    Melanie en Niels gaan naar Perth.
  7. Corrie Vissers:
    7 december 2019
    leuke afwisseling in jullie reis tot nu toe! Niets mis mee om aan excursies mee te doen.
  8. Roel en Miranda:
    11 december 2019
    Excursies is inderdaad niet mis mee, maar dat lukt niet om dat 6 maanden lang te doen. Daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan :).
  9. Ad:
    8 december 2019
    Ja wel gezien maar toch niet zo groot, over een maandje gaan we weer richting Zuid-Afrika. met het gezin Ngobese ,weer heel bijzonder met kleine Noud
  10. Roel en Miranda:
    11 december 2019
    Dat is een mooi vooruitzicht. Misschien heb je dan meer geluk. Ik wens jullie alvast heel veel plezier
  11. Angel:
    8 december 2019
    Ziet er weer super uit! Water en waterbeesten een fijne afwisseling op de heerlijke bergen! En met jullie opmerking, zo weinig mogelijk vliegen, maar lekker overland, ben ik het helemaal eens! Langzaam is zo gek nog niet! liefs!
  12. Rosalie Franken:
    13 december 2019
    Wow, wat 'n prachtige beelden weer! Toch wel om jaloers op jullie te worden.
    Ik blijf maar in ons kouwe, natte kikkerlandje. Meestal ook niks mis mee.
    Groot gelijk dat je pas terugkomt, als hier de zon (laten we het hopen) weer wat meer gaat schijnen.
    Geniet maar lekker verder.
    Liefs, Rosalie
  13. Stijn van Weegberg:
    17 december 2019
    mooi hoor!
  14. Rosalie Franken:
    21 december 2019
    Roel en Miranda,
    Fijne Kerstdagen en een heel mooi 2020 met om te beginnen nog
    veel mooie avonturen in Zuid-Amerika. Groetjes, Rosalie.
  15. Jeanne:
    23 december 2019
    Miranda en Roel, een kerstkaart aan jullie sturen, was dit jaar een beetje moeilijk. Ik wens jullie op deze manier heel Fijne Kerstdagen en Gelukkig Nieuwjaar. Goede reis verder met veel mooie indrukken.
  16. Hanneke:
    30 december 2019
    Wat een avontuur en prachtige natuur. En ja, je hebt wel eens van die routes die weinig uitstraling hebben maar dat hoort er ook bij, toch? Geniet met volle teugen van jullie avontuur.