Argentinië en Chili: reset!

8 januari 2020 - Coyhaique, Chili

Na die fantastische tocht in Torres del Paine is het wat moeilijk om het reizen weer op te pakken. De tocht heeft op ons beide een behoorlijke impact gehad. Mede door het contrast met de tijd ervoor.

Heimwee kicks in. De feestdagen helpen hier niet bij. Zeker niet omdat het niet echt feestelijk was. Restaurants waren volgeboekt. Ook was het moeilijk om een plek te vinden waar je gezellig thuis kon dineren. De eetruimte van ons verblijf was te vergelijken met een kantine: gezellige tl-verlichting en zo.

Gelukkig hebben we nog wel mooie dingen gezien. Een gletsjer van 70 meter dik (of hoog, net hoe je het bekijkt), waarvan hele pilaren met een enorm geweld naar beneden in het water donderden. El Chaltén met Cerro Fitzroy was een prachtig gelegen plaatsje.

En als je wilt weten hoe ze hier de jaarwisseling vieren, dan kunnen wij je dat niet vertellen. Wij hebben vanwege het overvolle El Chaltén, de nacht slapend in de bus op een onverhard deel van Routa 40 doorgebracht.

Misschien was door onze stemming onze indruk van Chili gekleurd, maar dichtgetimmerde banken en winkels en slogans als “De staat is een moordenaar” geven niet echt een welkome indruk. In onze ogen zijn de Chilenen niet echt toegankelijk. Wellicht komt dit ook door de politieke situatie, ik denk aan de uit de hand gelopen protesten van afgelopen oktober, die blijkbaar tot in de kleinere afgelegen steden doorgedrongen zijn. Bovendien is Chili duur: boodschappen doen in de supermarkt is zelfs duurder dan in Nederland (een van de redenen voor de protesten).

Door dit alles willen we toch terug naar Argentinië om daar een mooi plekje te zoeken om wat langer te verblijven. Normaliter willen we niet te ver vooruit plannen, maar door alles wat er op dit moment in onze hoofden afspeelt, kiezen we ervoor om toch alvast een airbnb te regelen voor een week in San Carlos de Bariloche.

Op weg van Coyhaique naar Puyuhaipi, onderdeel van de Carretera Austral gaat er een knop om: even de mindset terug naar af en proberen te genieten van de schitterende natuur in het zuiden van Chili. Want het is hier prachtig, ook al is het wow-effect een stuk minder. Voor deze reis is Chili niet ons land om te zijn, maar we zouden er graag nog eens terugkomen en dan op een andere manier reizen: campertje huren, klimspulletjes mee…

Inmiddels zijn we wel tot de conclusie gekomen dat reizen 3 maanden achter elkaar voor ons voor de toekomst de max is.

DSC01603DSC01610DSC01619IMG_20191225_114754-PANODSC01642DSC01648IMG_20191228_133239DSC01661DSC01666DSC01663DSC01669IMG_20191230_101942DSC01698IMG_20191230_113409DSC01705IMG_20191231_094215DSC01709DSC01715DSC01722DSC01726IMG_20191231_124919IMG_20191231_231732IMG_20200102_154200DSC01740DSC01754IMG_20200104_145359DSC01757DSC01756DSC01761IMG_20200104_153028DSC01768

1. Tom en Berdi:
    8 januari 2020
    wij wensen jullie, een beetje laat, een heel gelukkig 2020 ! Geniet van al het moois onderweg, groetjes Tom en Berdi
  2. Roel en Miranda:
    8 januari 2020
    dank je, jullie ook de beste wensen!
  3. Annemarie:
    8 januari 2020
    Goed idee om pas op de plaats te maken en even tot rust te komen. Ik weet zeker dat jullie nog een heleboel moois tegen gaan komen. Sterkte, heel veel liefs en dikke knuffel.
  4. Roel en Miranda:
    8 januari 2020
    Thanx, er is al een knop om, dus gaat helemaal goed komen.
  5. Corrie Vissers:
    8 januari 2020
    Al heel veel gezien en indrukken opgedaan. Heel goed idee van jullie om een rustpauze in te lassen en alles even te laten bezinken. Dan is daarna weer de juiste mind om van alle mooie dingen die jullie zeker nog gaan tegenkomen, te genieten. Heel veel liefs!
  6. Roel en Miranda:
    8 januari 2020
    Thanx, nu de knop om is gaat dat wel lukken.
  7. Annet:
    8 januari 2020
    Wij zijn het met jullie eens.Drie maanden max.Wij missen jullie 😘
  8. Roel en Miranda:
    Wij jullie ook....
  9. Angel:
    9 januari 2020
    Handig zo'n knop he ;-) en mooi dat het even-blah-gevoel er ook mocht zijn!
    Ben heel benieuwd hoe die vast heerlijke airbnb-locatie gaat bevallen, om daarna weer vol verwondering door te reizen. Ook als 3 maanden eigenlijk al genoeg is geweest...gaat iets/iemand jullie was weer ergens verrassen <3
  10. Roel en Miranda:
    10 januari 2020
    Ben vooral blij dat de knop werkt.... We hebben er in ieder geval al weer zin in.!!!
  11. Rosalie:
    Hoi Roel en Miranda,
    Ik heb jullie Chili-verhaal gelezen bij Noor en Andrej. Ga maar lekker een weekje je hoofd leegmaken in
    San Carlos de Bariloche en dan fris en fruitig weer op naar het volgende avontuur!
    Drie maanden lijkt me óók al wel de moeite om er tussenuit te gaan.
    Groeten van iedereen hier en nog veel mooie ervaringen in het nieuwe jaar. Rosalie
  12. Roel en Miranda:
    10 januari 2020
    Dank je, gaat zeker lukken. Daar ook iedereen de groeten.
  13. Melanie:
    17 januari 2020
    Mooi hoor Roel en Miranda. De foto’s de teksten. Bijzondere reis met veel indrukken. Heimwee misschien nu niet fijn maar des te meer voel je wat mensen voor je betekenen. En als dat je heimwee geeft dan heb je ook weer iets om naar uit te kijken na dit bijzondere avontuur. Geniet, het is zoiets als once in a lifetime. Je hoeft niet alles te zien rust mag zeker ook. Thuis is er weer als jullie terug zijn. Dikke knuffel van mij en Niels x
  14. Roel en Miranda:
    17 januari 2020
    Thanx voor je lieve woorden. Hoe lang mogen jullie nog genieten van Australië? Xx van ons
  15. Rianne Pullen:
    17 januari 2020
    Mooie verhalen en foto's. Veel plezier nog en geniet ervan!
  16. Roel en Miranda:
    21 januari 2020
    Dank je. En hoe gaat het daar?
  17. Melanie:
    18 januari 2020
    Nielske gaat dit weekend alweer naar huis😢 ik mag nog even genieten bij mijn familie tot eerste week van maart🤗 Geniet lieverds zo bijzonder wat jullie doen🍀😘🤗
  18. Roel en Miranda:
    21 januari 2020
    Jij ook nog een fijne tijd bij je familie, knuffel!
  19. Rianne Brokken:
    24 januari 2020
    Ondanks dat het even tegenzit, toch proberen te genieten van deze bijzondere reis! Even lekker uitrusten, bijtanken en ook vooral terugkijken op de mooie dingen die de reis jullie gebracht heeft en ook zeker nog gaat brengen! Geniet er nog van! Voor je het weet ben je weer terug in Nederland!
  20. Roel en Miranda:
    26 januari 2020
    Het doet me al goed te merken dat er zoveel mensen aan ons denken. Het gaat al heel veel beter. 2 weken Bariloche was een goede keuze. En inderdaad voor je het weet is het weer voorbij en dan ik lekker bij jullie een bakkie koffie komen drinken :)
  21. Hanneke:
    27 januari 2020
    Wel al behoorlijk laat maar de allerbeste wensen voor 2020. Als ik het er een beetje uit begrijp beginnen jullie toch wel wat heimwee te krijgen maar de foto’s liegen er weer niet om. Wat een schitterende omgeving en weer een prachtig verhaal. Probeer weer wat te genieten van alles, maar dat zal niet zo moeilijk zijn denk ik.
  22. Roel en Miranda:
    27 januari 2020
    Dank je, insgelijks. We hebben inderdaad wat heimwee, maar ik zie dat als iets goeds. We kunnen ondertussen wel weer genieten van de mooie omgeving.
  23. Annemarie:
    30 januari 2020
    Ik heb mijn naam weer ingevuld!